vrijdag 27 september 2013

Opgetekend

Na een weekje blogstilte zijn we er deze week met meer nieuws. Iedereen kan gerust zijn: de afgelopen week is er gewoon doorgewerkt maar een technische panne maakte het onmogelijk om erover te berichten.

Nu alles terug in orde is, zetten we vandaag de twee ontwerpers van het gebouw in de kijker.
Ze zijn niet weg te slaan van de werf en bijgevolg ook zeer aanwezig op onze foto's, maar wie zijn ze eigenlijk?

P: Ik ben Pieter Stael, architect, afgestudeerd in 2009 en sindsdien werkzaam bij Arch & Teco, project leader. Ik ben afkomstig uit Kortemark, maar ben na mijn studies in Gent gebleven.
A: Ik ben Anke Allaert, ir. architect, afgestudeerd in 2005 en ben teammanager bij Arch & Teco waar ik sinds 2006 werk. Ik ben afkomstig uit Gent maar ben sinds kort verhuisd naar Wallonië.


Is dit jullie eerste grote project? Wat hebben jullie nog al ontwerpen?
P:
 Ik heb reeds enkele kleinschalige projecten gedaan: nieuwbouwwoning, uitbreiding van kantoren, ... Daarnaast heb ik mij specifiek gericht op de opmaak van masterplannen en op het ontwerpen van woonzorgcentra.
A: Ik heb, naast enkele kleinere projecten (verbouwing van enkele woningen), de grondige renovatie van een appartementsgebouw uitgevoerd en reeds enkele projecten in de zorgsector gerealiseerd (kinderdagverblijf (VIPA subsidie), centrum voor kindzorg en gezinsondersteuning, ...).

Wat vormt/vormde de grootste uitdaging in het project?Het ontwerpen van een vooruitstrevend en vernieuwend woonzorgcentrum, dat maximaal inspeelt op de wensen van het bestuur en de noden van de toekomstige bewoner. Hierbij rekening houdend met de vipa-subsidiering en de daarmee gepaarde oppervlaktebeperkingen en duurzaamheidscriteria. Dit alles met behoud van architecturale kwaliteiten en uitstraling.

Jullie bureau is gelegen in Gent, kennen jullie Aalst een beetje?
A: Aalst was voor ons redelijk onbekend, met uitzondering van het Carnaval natuurlijk. Maar ik heb Aalst ook beter leren kennen door mijn broer die in Aalst is komen wonen.
P: Mijn bachelorproef ging over de Hopmarkt, daardoor heb ik Aalst wat leren kennen.